Asigurarea de Transport – CMR
Polita de raspundere (CMR) este indispensabila pentru majoritatea transportatorilor care activeaza atat in tara, cat si in strainatate si care nu doresc sa le fie afectata afacerea daca marfa transportata se deterioreaza/pierde pe timpul transportului.
Chiar daca nu figureaza ca obligatorie, existenta unei polite CMR este de regula necesara pentru obtinerea unei comenzi. Pot fi asigurate majoritatea tipurilor de marfa, cu exceptia a catorva bunuri de valoare (metale pretioase, bijuterii, obiecte de arta, bani).
Acoperire teritoriala
- CMR: sunt asigurate transporturile rutiere publice de marfuri efectuate pe teritoriul a doua tari diferite (cu sau fara tranzitarea uneia sau mai multor tari), iar cel putin una dintre ele este tara semnatara a Conventiei C.M.R.
- RTR: Sunt acoperite transporturile rutiere publice de marfuri efectuate numai pe teritoriul Romaniei, de la plecare pana la destinatie.
Raspundere Civila a Transportatorului in calitate de caraus – Obiectul asigurarii
Acoperirea de baza este in conformitate cu articolele 17 si 23 din Conventia C.M.R. semnata la Geneva pe data de 19 mai 1956, la care Romania a aderat prin decretul nr. 451/1972, fiind acoperita culpa transportatorului ce poate sa apara ca urmare a:
- pierderii totale sau partiale a marfurilor;
- avarierii marfurilor;
fiind acoperite si:
- taxele de transport, taxele vamale si alte cheltuieli ivite cu ocazia transportului marfii;
- prejudiciile cauzate de intarziere in eliberare.
Asigurarea CMR constituie acoperirea raspunderii civile contractuale a companiilor ce efectueaza, in calitate de caraus, transporturi pe sosele in trafic national sau international, cu vehicule (care sunt mentionate expres in polita de asigurare), pentru avarierea sau distrugerea marfurilor incredintate pentru transport sau pentru depasirea termenului de livrare.
Riscuri acoperite prin Asigurarea CMR
- pierderea si avarierea marfurilor pe durata transportului rutier, inclusiv furtul (in cazul anumitor societati de asigurare), cu mentiunea ca, daca vehiculul incarcat cu marfa este transportat o parte a traseului pe mare, pe cale navigabila interioara, pe cale ferata sau aeriana in executarea unui transport unitar, fara descarcarea marfii din vehicul, polita acopera intreg transportul mixt;
- intarzierea in livrare, in limita taxelor de transport;
- in limita sumei asigurate, cheltuielile rezonabile efectuate pentru prevenirea producerii riscului, salvarea sau limitarea pagubelor, precum si cheltuielile de expertiza si de judecata cand asiguratul a fost obligat la despagubiri intr-o actiune civila.
Includerea acoperirii riscului de furt este diferita de la o societate de asigurare la alta. Unii asiguratori nu considera furtul ca facand parte din asigurarea CMR, astfel incat paguba produsa prin furt nu ar fi vina transportatorului. Majoritatea societatilor de asigurare despagubesc doar furtul prin efractie. Exista si asiguratori care acopera furtul, total sau partial, prin clauza suplimentara la polita, in schimbul platii unei prime suplimentare.
Suma despagubita in cazul pierderii totale sau partiale a marfii se determina pe baza costului marfii la locul si momentul primirii acesteia pentru transport. Valoarea marfii este determinata pe baza cursului bursei sau in functie de pretul curent al pietei. In lipsa acestora, valoarea marfii se va determina pe baza valorii uzuale a marfurilor de acelasi fel si aceeasi calitate.
Cuantumul despagubirii nu poate sa depaseasca 25 franci/kg (prin franc se intelege francul-aur, cu greutatea de 10/31 grame si continut de finete de 0,900) de greutate bruta lipsa, conform articolului 3 din Conventia referitoare la transportul international de marfuri pe sosele, incheiata la Geneva in 1956 si ratificata de Romania in 1972.
Alaturi de acestea se restituie si taxa de transport, taxele vamale si celelalte cheltuieli in legatura cu transportul marfii.
In cazul depasirii termenului de livrare, in urma dovezilor aduse de pagubit prin care se demonstreaza ca depasirea termenului a provocat daune, transportatorul este obligat sa plateasca despagubiri pana la un nivel maxim ce este egal cu nivelul taxelor de transport.
Excluderi
1. pagube indirecte (de exemplu: scaderea preturilor marfurilor);
2. cheltuieli pentru imbunatatirea, transformarea bunurilor precum si repararea unor avarii produse de cauze care nu sunt cuprinse in polita de asigurare;
3. pagube produse marfurilor transportate ca urmare a:
- razboiului, grevelor, tulburarilor civile, etc.
- utilizarii autovehiculelor descoperite si fara prelata, daca acest mod de utilizare nu a fost convenit in mod expres intre parti;
- lipsei sau defectiunii ambalajului pentru marfurile expuse prin natura lor la stricaciuni sau vatamari atunci cand nu sunt ambalate sau sunt prost ambalate;
- manipularii in timpul incarcarii si descarcarii, precum si in timpul deplasarii mijlocului de transport ca urmare a nerespectarii normelor de ancorare;
- naturii unor marfuri, expuse unor cauze inerente chiar a acestei naturi, fie perimarii complete sau partiale sau vatamarii din cauza ruperii, ruginirii, descompunerii spontane, uscarii, scurgerii normale sau actiunii parazitilor si rozatoarelor;
- incarcarii sau numerotarii insuficiente sau nesatisfacatoare a coletelor;
- transportului animalelor vii;
4. pagubele produse datorita depasirii termenului de livrare din cauze neimputabile Asiguratului (stationari in vama etc.);
5. pagubele produse in cazurile in care;
6. accidentul a fost produs cu intentie;
7. autovehiculul nu avea certificat de inmatriculare valabil sau o autorizatie de circulatie valabila;
8. in momentul accidentului, autovehiculul era condus sau actionat de o persoana fara permis de conducere valabil pentru categoria respectiva de autovehicule, ori dupa ce permisul de conducere i-a fost retras, anulat sau retinut in vederea anularii, ori ca urmare a suspendarii dreptului de a conduce;
9. accidentul a fost produs in timpul conducerii autovehiculului sub influenta bauturilor alcoolice, precum si in timpul comiterii unor fapte incriminate de dispozitiile legale privind circulatia pe drumurile publice ca infractiuni, chiar daca aceste fapte nu s-au produs pe astfel de drumuri, sau in timpul comiterii altor infractiuni;
10. accidentul a fost produs in timpul cat autorul infractiunii incerca sa se sustraga de la urmarire.
Clauze suplimentare
- Furt – acopera riscul de furt (prin efractie sau prin acte de talharie) al marfurilor;
- Frigo – acopera daunele produse marfurilor perisabile (refrigerate/congelate) prin depreciere sau alterare ca urmare a producerii riscului de defectare accidentala a instalatiilor frigorifice in timpul transportului;
- Cabotaj – acopera eventualele pagube produse marfurilor transportate in timpul operatiunilor de cabotaj efectuate de catre Asigurat in statele membre ale U.E. ce permit astfel de operatiuni;
- Manipulare – acopera daunele materiale produse in mod direct marfurilor transportate ca urmare a operatiunilor de manipulare a acestora (incarcare, descarcare, stivuire, ancorare), efectuate de catre prepusii Asiguratului;
- Autotractor – acopera raspunderea Asiguratului in calitate de caraus pentru marfurile transportate rutier cu remorci / semiremorci ce nu apartin Asiguratului si nu au fost (nu trebuie) declarate Asiguratorului, dar care sunt trase de un vehicul aflat in exploatarea directa a Asiguratului in baza unui contract valabil;
- Container – acopera daunele materiale produse in mod direct containerelor in care sunt depozitate marfurile transportate.
Perioada asigurata
Contractul de asigurare se încheie pentru o perioada de un an.
Plata primei de asigurare poate fi achitata integral sau in 4 rate
Raspunderea transportatorului incepe de la primirea marfii pana la predarea acesteia si raspunde pentru pierderea totala, partiala sau vatamarea produselor transportate, precum si pentru depasirea termenului de livrare.
Primele platite pentru polita CMR sunt calculate de catre asigurator pe baza informatiilor despre natura marfii transportate si detaliile vehiculului utilizat pentru transport.
La emiterea politei CMR, limita de raspundere si prima de asigurare se stabilesc pentru fiecare vehicul in parte in cazul cuplurilor formate din autocamion si remorca si pe semiremorca in cazul cuplurilor formate din autotractor si semiremorca.
Un factor important in stabilirea primelor este suma asigurata sau limita raspunderii solicitate de asigurat. De asemenea, valoarea fransizei poate mari sau scadea totalul primei platite de asigurat.
In ceea ce priveste furtul, exista mai multe situatii: unele companii asigura doar furtul prin efractie, altele acopera furtul integral sau partial, fiind specificat de cele mai multe ori ca si clauza suplimentara.
Polita CMR nu va acoperi pagubele indirecte, precum scaderea preturilor marfurilor, pagubele produse pe perioada razboiului sau diverse actiuni cum ar fi tulburari civile, cheltuieli care sunt destinate imbunatatirii sau transformarii bunurilor sau orice tip de avarie care nu este prevazuta in polita de asigurare.
Suma despagubita printr-o astfel de asigurare nu este fixa, ci se calculeaza plecand de la costul marfii in momentul in care este primita pentru transport. Valoarea ei este stabilita in functie de cotatiile de la bursa sau plecand de la preturile existente pe piata in acel moment.